Snapseed

Assalamualaikum

Di antara banyak pilihan apps untuk foto editing salah satu apps kegemaran dan menjadi apps yang pertama sekali saya gunakan untuk mengedit foto ialah snapseed. Saya rasa mungkin ramai juga yang telah mengunakan apps ini di luar sana dan walaupun agak lewat juga saya menulis entri mengenai apps Snapseed di blog ini tetapi saya kongsikan juga kerana saya suka cirinya yang agak mudah tetapi lengkap untuk mengedit foto yang kita ambil dengan handphone atau gambar dari kamera yang telah di pindahkan melalui wifi.

Logo Snapseed (daripada Google)


Di antara ciri yang saya gemari di dalam snapseed ialah mengawal kecerahan, kontras dan warna untuk menjadikan gambar yang kita ambil itu lebih menyerlah untuk gambar yang telah di edit itu untuk kita kongsi di media sosial atau untuk disimpan. Saya gunakan juga apps ini untuk live update di majlis perkahwinan yang saya bertindak sebagai jurugambar majlis tersebut kerana cirinya yang ringkas untuk saya laksanakan dalam masa yang singkat sementara menunggu.


Lenovo A6000+ & Snapseed


Ada beberapa lagi gambar yang akan saya cuba untuk edit mengunakan apps snapseed dan akan saya cuba kongsikan di blog fotografi saya (tekan link di sini). Di entri yang lain mungkin saya akan kongsikan dengan lebih mendalam lagi tentang penggunaan apps Snapseed ini dari segi kawalan asas (kecerahan, kontras, warna) hinggalah filter yang ada. Itu sahaja untuk entri kali ini

Wassalam

Ulasan