Storan Digital vs Cloud

Assalamualaikum

Dua tiga menjak ini nampak nya banyak entri saya menjurus ke arah IT/perkomputeran. Entri mengenai mac mungkin saya lebih selesa untuk share daripada blog atau website lain untuk rujukan saya di kemudian hari nanti.

Kali ini entri mengenai storan tetapi bukanlah secara mendalam tetapi ianya lebih kepada khidmat jurugambar yang saya tawarkan dan bentuk storan yang akan menjadi hasil akhir yang akan saya serahkan kepada pihak pelanggan. Biasanya pakej paling mampu milik pihak saya tawarkan adalah pakej shoot & burn di mana pihak saya menangkap gambar dan kemudian menyerahkan data dalam bentuk cd.


(Contoh DVD yang mengandungi gambar semua tangkapan)

Pada pendapat peribadi saya sekarang ini segala gambar tangkapan (all shot) untuk sesebuah majlis itu boleh ditawarkan dalam bentuk muat turun iaitu pihak jurugambar memberikan satu link di mana link itu mengandungi gambar all shots tadi untuk dimuat turun oleh pelanggan. 

Bagaimanapun mesti akan ada pro & con nya jika sesuatu gambar disimpan di dalam cloud.

Antara yang boleh saya senaraikan

Pro : Jimat masa 
         Terus simpan di komputer/laptop/telefon pintar
         

Con : Jika lupa back up dan komputer buat hal memang boleh jadi masalah
          Data internet boleh habis cepat

setakat ini sahaja senarai pro & con, mungkin ada pembaca yang ada sebab lain boleh dikongsikan. 

Itu sahaja untuk kali ini

Sehingga berjumpa lagi

P/s : Pihak kami sedang mengadakan promosi untuk pakej KOMBO iaitu gandingan pakej FOTO + VIDEO di dalam satu harga yang menarik

Ulasan