Sukar Mengingati Kata Laluan

Assalamualaikum

Megingati kata laluan kadang-kadang adalah satu perkara yang mencabar bagi saya kerana saya ada banyak juga aplikasi yang mengunakan kata laluan baik di tempat kerja mahupun di rumah. Kadang-kadang untuk menetapkan satu kata laluan yang sama untuk semua aplikasi adalah mustahil. Ini kerana ada aplikasi yang begitu sangat sensitif seperti perbankan internet misalnya manakala ada aplikasi yang digunakan untuk berkerja.

Buat masa ini saya cuba mengingati nya melalui minda tetapi kadang-kadang tak mahu juga. Saya ada juga cuba mencatat kata kunci saya di dalam diari tetapi situasi ini di pejabat saja lah di mana alat tulis senang didapati. Buat masa ini cara saya adalah dengan men set semula kata laluan baru jika sudah lupa kata laluan lama. Walau bagaimana pun cara ini saya rasakan sedikit renyah kerana perlu menunggu emel reset sampai.

Saya tidak menolak kemungkinan untuk mencari apps yang sesuai untuk mentadbir kata kunci yang saya miliki. Jikalau saya rasa ada apps yang saya rasa ngam akan saya kongsikan entri nya di sini tentang apa apps yang saya rasa ok.

Sekian sahaja untuk masa ini.

Wassalam

Ulasan