Langkau ke kandungan utama

Cubaan Balik Kampung Dengan Kenderaan Awam

Assalamualaikum

Baru baru ini pada cuti Hari Wesak yang lepas saya terpaksa pulang ke kampung mertua kerana keadaan bapa mertua yang uzur. Disebabkan saya tiada pilihan maka kenderaan awam adalah pilihan yang ada.

Saya bukanlah 100% menaiki kenderaan awam kerana daripada rumah sewa di Bukit Jelutong saya menumpang kawan ke Shah Alam. Saya yang pertama kali menaiki kenderaan dari Shah Alam ke KL Central berpandukan arahan daripada Francis, rakan serumah saya.

Menaiki bas Rapid bernombor 750 kemudian tiba di KL Sentral untuk membeli tiket ETS ke Taiping. Harga tiket untuk platinum agak keras juga la jadi saya mencari yang kelas bawah sikit, dapatlah tiket pukul 1.15.

Sementara menunggu masa berlepas saya pun sempat la bertemu dengan rakan yang bergiat dalam fotografi analog. Sempat la juga bertukar pendapat mengenai kamera, proses filem, dunia fotografi dan sebagainya.

Lebih kurang pukul 12.40 saya kembali ke KL Sentral untuk menunggu keretapi. Setibanya disana saya yang pertama kali menaiki keretapi daripada KL Sentral bertanya kepada petugas di mana terminal keretapi ke Taiping. Lebih kurang pukul 1.00 saya turun di terminal C dan menaiki tren. Masa perjalanan lebih kurang 3 jam untuk tren dari KL Sentral ke Taiping.

Itu sahaja entri untuk kali ini.

Wassalam

Catatan popular daripada blog ini

Pulut Durian di Ipoh

Assalamualaikum

Nampak gayanya dalam proses saya hendak merealisasikan impian saya (catatan disini) yang sudah lama saya dok mencuba ada juga tikanya terpaksa juga cave in dengan pengaruh media sosial (whatsapp contohnya) . Dalam dok cuba mengurangkan pengembilan makanan yang berlemak dan manis gagal juga menahan rasa ingin tahu untuk mencuba pulut durian


Secara kebetulan juga saya baru balik kenduri di kawasan sekitar Taman Meru, Ipoh ternampak pula kedai Singgah Yob (betul betul belakang Mydin Meru), wife pun kata jom la try singgah. Setelah mencuba sendiri kot ikutkan memang tak puas nak try cendol durian pula tapi saya rasa lain kali pula, haru nanti dah banyak makan manis.

Itu sahaja cerita untuk kali ini, Wassalam

* Ini Bukan iklan
* Saya bukan hardcore durian, sesekali teringin juga



Riadah Hujung Minggu : Hutan Lipur Papan

Assalamualaikum

Setelah sekian lama tiada peluang untuk mencuba teknik slow shutter maka pada hujung minggu ini yang tiada apa-apa acara untuk ditangkap gambarnya maka saya pun mengambil keputusan menuju ke hutan lipur Papan (Papan nama tempat di Perak)

Masa mula-mula sampai gerun juga sebab keseorangan di situ tapi saya pikir selamba je lah. Fotografi sebagai hobi adalah salah satu cara  untuk saya mencari inspirasi baru dalam membuat kerja-kerja foto video saya.

Wassalam.



Air Cetek Buat Masa Ini (Samsung Galaxy W - Panorama Apps) Salah satu spesis rama-rama (Gambar Samsung Galaxy W)
Salah satu spesis bunga yang ada (gambar Samsung Galaxy W)

Sukar Mengingati Kata Laluan

Assalamualaikum

Megingati kata laluan kadang-kadang adalah satu perkara yang mencabar bagi saya kerana saya ada banyak juga aplikasi yang mengunakan kata laluan baik di tempat kerja mahupun di rumah. Kadang-kadang untuk menetapkan satu kata laluan yang sama untuk semua aplikasi adalah mustahil. Ini kerana ada aplikasi yang begitu sangat sensitif seperti perbankan internet misalnya manakala ada aplikasi yang digunakan untuk berkerja.

Buat masa ini saya cuba mengingati nya melalui minda tetapi kadang-kadang tak mahu juga. Saya ada juga cuba mencatat kata kunci saya di dalam diari tetapi situasi ini di pejabat saja lah di mana alat tulis senang didapati. Buat masa ini cara saya adalah dengan men set semula kata laluan baru jika sudah lupa kata laluan lama. Walau bagaimana pun cara ini saya rasakan sedikit renyah kerana perlu menunggu emel reset sampai.

Saya tidak menolak kemungkinan untuk mencari apps yang sesuai untuk mentadbir kata kunci yang saya miliki. Jikalau saya rasa ada apps yan…